
Dit hebben we al bereikt!
Het Huisartsen Interventieteam (HIT) heeft inmiddels met een groot aantal organisaties en zorgaanbieders gesprekken gevoerd over oproepen of verwijzingen die zij doen richting de huisarts. In veel gevallen hebben deze gesprekken concrete resultaten opgeleverd. Zoals aanpassing van de website of dienstverlening. Lees wat we hebben bereikt bij deze organisaties
In 2025:
In 2024:
Ook een melding maken? Lees hier hoe dat in zijn werk gaat!
HIT in cijfers
310
ontvangen meldingen
149
meldingen ter informatie /
registratie
161
meldingen met verzoek
contact op te nemen
Behaalde resultaten A – Z
ADHD Centraal
Met ADHD Centraal heeft het HIT afgelopen maanden goede gesprekken gevoerd. Zijn gaan in 2025 drie belangrijke wijzigingen doorvoeren: aanvullend onderzoek, zoals Ecg’s zullen zij inkopen bij derden, doorverwijzingen naar de sGGZ zullen zij zelf maken en ze zullen huisartsen verzoeken of zij voortgang van uitbehandelde ADHD-patiënten, te weten controle medicatie en bloeddruk, willen opvolgen.
Terug naar overzicht resultaten
Admiraal de Ruiter Ziekenhuis
Met het ADRZ is besproken dat patiënten in zorg altijd welkom zijn, zonder formele ontslagbrief (ook al is dat 3 jaar na het laatste contact). Zij hebben toegezegd binnenkort zakkaartjes te maken met alle actuele verwijsafspraken. Zoals bekend op verwijsafspraken.
Terug naar overzicht resultaten
Alrijne
Er is met het Alrijne gesproken over verwijzingen van patiënten vanuit het buitenland of andere ziekenhuizen net als verwijzingen op papier bij lange wachttijd. Het Alrijne heeft toegezegd hierin verbeteringen door te voeren.
Terug naar overzicht resultaten
CBR
Er zijn meerdere meldingen over het CBR binnengekomen bij het HIT. Sommige van deze meldingen zijn niet geheel terecht, dit berust vaak op een misverstand. Soms mag een huisarts wel degelijk informatie aanleveren. Dit als het feitelijke informatie betreft. Zie de uitleg van de KNMG hierover. Wel zijn we met CBR in gesprek over aanpassing van de website, het is namelijk zo dat elke arts en niet alleen de huisarts feitelijk informatie mag verstrekken.
Terug naar overzicht resultaten
DUO
Samen met de KNMG en beleidsmedewerkers van de LHV zullen wij in 2025 gesprekken hebben met DUO. Dit gaat over de problematiek omtrent verzoeken zoals verlenging prestatiebeurs. Weliswaar heeft KNMG dit gedoogd, toch geeft de huisarts hiermee een verklaring af. Dit is niet wenselijk en zullen wij gaan bespreken.
Terug naar overzicht resultaten
Haaglanden
Er is met het HMC gesproken over verwijzingen van patiënten vanuit het buitenland of andere ziekenhuizen net als verwijzingen op papier bij lange wachttijd. Het HMC heeft toegezegd hierin verbeteringen door te voeren.
Terug naar overzicht resultaten
Handicart
Handicart roept op een website op dat mensen die een ‘bewijs voor gebruik golfkarretje’ willen hebben, daarvoor zich kunnen wenden tot de huisarts. We hebben Handicart verzocht om hun website aan te passen. Zij hebben toegezegd dit te gaan doen.
Terug naar overzicht resultaten
De Hartstichting
De Hartstichting heeft een goed bedoelde, maar onjuiste Hartenkaart gelanceerd, deze laat mensen onnodig naar het spreekuur komen met de angst om hartfalen te hebben. De hartstichting heeft de hartenkaart inmiddels teruggetrokken.
Terug naar overzicht resultaten
HPV-zorg
Deze zorginstanties vroeg huisartsen om een schriftelijk uitvoeringsverzoek. Dat is echter niet meer nodig. Een mondeling overeenkomst van de huisartsen volstaat. HPV-zorg heeft hiervoor nu hun beleid aangepast.
Terug naar overzicht resultaten
LMcare
Deze GGZ-aanbieder is door het HIT gewezen op de geldende werk- en verwijsafspraken tussen GGZ, huisartsen, zorgverzekeraars en VWS. Zij waren hier niet goed van op de hoogte, en zullen zich conformeren aan deze afspraken.
Terug naar overzicht resultaten
Nederlandse Obesitas Kliniek (NOK)
Er zijn een aantal incidenten geweest waarbij de NOK de huisarts heeft gevraagd om aanvullende diagnostiek die betrekking had tot de behandeling die zij wilden uitvoeren. Het HIT heeft hen gewezen op het feit dat dit niet de bedoeling is en het NOK geeft aan dit intern aan te kaarten zodat dit niet meer voorkomt.
Terug naar overzicht resultaten
Oogziekenhuis Rotterdam
Er was een misverstand dat Oogziekenhuis Rotterdam enkel en alleen verwijzingen via ZorgDomein zou accepteren. Dat is niet het geval. Ook verwijzingen per e-mail nemen zij in behandeling.
Terug naar overzicht resultaten
Specsavers Apeldoorn
Gewezen op het feit dat audiciens en optometristen direct mogen verwijzen naar de KNO-artsen en oogartsen. De huisarts is hiervoor niet nodig.
Terug naar overzicht resultaten
UMC Utrecht
Het HIT heeft veel meldingen ontvangen van zorgverleners werkzaam binnen het UMC Utrecht. Blijkbaar zijn veel zorgverleners die daar werken niet op de hoogte van de website verwijsafspraken.nl. In samenwerking met de transmurale overkoepelende organisaties bespreken wij deze meldingen en zoeken wij naar een structurele oplossing.
Terug naar overzicht resultaten
ParkMC
Wij hebben ParkMC gewezen op de hoeveelheid meldingen die wij over hun ZBC hebben ontvangen. Dit ging met name over aanvullende diagnostiek door huisartsen te laten doen alsmede hechtingen laten verwijderen door de huisarts. Zij hebben aangegeven dit per 1 januari 2025 te zullen aanpassen.
Terug naar overzicht resultaten
Meer over HIT
Lees hier meer over wat het HIT doet en hoe het werkt of maak gelijk een melding.