Beoordeling vergunningverlening aangepast
Bij de beoordeling of een vergunningverlening aan een apotheekhoudende huisarts in het belang is van de geneesmiddelenvoorziening dient het ministerie van VWS (Farmatec) niet alleen te kijken naar de dichtstbijzijnde openbare apotheek, maar naar alle openbare apotheken in het betrokken gebied. Voor het bepalen van het afstandscriterium (zie apart kader) mag het ministerie wel van de dichtstbijzijnde apotheek uitgaan. Dat is in het kort de inhoud van de uitspraak die op 28 december 2021 door de Rechtbank Overijssel werd gepubliceerd.
Een openbare apotheker had bezwaar gemaakt tegen de verstrekte vergunning aan een apotheekhoudende huisarts omdat hij vond dat zijn zienswijze ten onrechte niet in de beoordeling was meegenomen. De rechtbank heeft het bezwaar gegrond verklaard.
Wat betekent dit voor het aanvragen van een vergunning?
Belangrijk is dat apotheekhoudende huisartsen bij het doen van vergunningsaanvragen (hoofd- of associatievergunning) als gevolg van deze uitspraak er niet meer vanuit kunnen gaan dat alleen naar de dichtstbijzijnde gevestigde openbare apotheek wordt gekeken, maar naar alle openbare apothekers die in het ‘grijze gebied’ (tussen 3,5 en 4,5 km) gevestigd zijn.
Situatieschets
De betrokken apotheekhoudende huisarts had in de vergunningsaanvraag een gebied ingetekend waardoor de afstand tussen de dichtstbijzijnde openbare apotheek op 3,9 km van de eerste potentiële patiënt in het gebied lag. Omdat het openbaar vervoer als onvoldoende werd beoordeeld, is de vergunning door het ministerie verleend.
Een andere openbare apotheker uit de buurt heeft hier bezwaar tegen gemaakt. Hij zit op 4 km van de eerste potentiële patiënt van het gebied van deze huisarts af en het openbaar vervoer naar zijn apotheek kan men als voldoende beschouwen. Tevens heeft hij een bezorgdienst.
Het ministerie betrekt bij het beoordelen van aanvragen sinds twee eerdere zaken (Annen en Kessel) alleen nog maar de openbare apotheker die het meest dichtbij het aangevraagde gebied zijn apotheek heeft. Hiermee is de rechter het niet eens. Het ministerie is opgedragen om een nieuw besluit te nemen met betrekking tot de genoemde vergunning, daarbij het bezwaar van de gedane uitspraak in acht nemend.
Achtergrond
Bepalen afstandscriterium
• Is de afstand ten minste 4,5 kilometer?
Dan wordt er altijd een vergunning verleend. De afstand wordt hierbij gemeten over de voor het gemotoriseerde verkeer bestemde weg, tussen de voordeur van de meest dicht bij het aangevraagde gebied gevestigde apotheek en de voordeur van de woning van de in dat gebied meest dicht bij die apotheek wonende potentiële patiënt.
Grijze gebied
• Is de afstand meer dan 3,5 km maar minder dan 4,5 km?
Dan wordt een vergunning verleend als dit in het belang is van de geneesmiddelenvoorziening. Farmatec toetst dan de aanvragen op de aanwezigheid van een ov-verbinding die als voldoende wordt gezien en een bezorgdienst van de betrokken apotheker. Het openbaar vervoer moet minimaal één keer per uur naar de plaats van de openbare apotheek rijden om als voldoende te worden beschouwd. Is het openbaar vervoer onvoldoende en/of heeft de betrokken apotheker geen bezorgdienst? Dan krijgt de huisarts een apotheekvergunning. Is het openbaar vervoer voldoende en heeft de betrokken apotheker een bezorgdienst? Dan krijgt de huisarts géén apotheekvergunning.
Volgens de rechter dient Farmatec hierbij naar alle openbare apotheken in het grijze gebied te kijken.
• Is de afstand 3,5 km of minder? Dan wordt er geen vergunning verleend.
Voor meer informatie zie onze webpagina over vergunningen of Farmatec.
Nieuws
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd roept apotheekhoudende huisartsen op om ontbrekende FMD-gegevens te verstrekken.
Heb je recent een apotheekhoudende apotheek over genomen of heb je plannen in die richting? Kom dan naar de geaccrediteerde
Per 1 oktober a.s. wijzigt het beleid voor het versturen van de Direct Healthcare Professional Communication (DHPC) en recallbrieven. In