De tolkendiensten van Global Talk
Vanaf 13 januari 2025 verzorgt Global Talk namelijk ook de tolken voor asielzoekers met een COA-zorgnummer binnen de zorgsector. Dit betekent dat je vanaf deze datum voor de inzet van alle tolken bij hen terecht kunt. Je schakelt snel en gemakkelijk een tolk in via Tasnet, het online portal van Global Talk. Tasnet is beschikbaar via de webbrowser en als mobiele app op je telefoon en te downloaden via de Google Play Store en de Apple App Store.Introductietekst
Regelingen
Er zijn verschillende regelingen voor de financiering van tolken in de zorg waar je gebruik van kunt maken. Die hebben we overzichtelijk in een stroomschema op een rij gezet. Bekijk het schema via onderstaande button of lees de uitgebreidere toelichting daaronder.
Tolk voor asielzoekers met een COA-zorgnummer (nieuw bij Global Talk)
Binnen deze regeling kan er kosteloos een tolk ingezet worden voor asielzoekers met een COA-zorgnummer. Hierbij zijn een aantal aandachtspunten van belang:
Telefonische tolk: voor deze regeling geldt dat er alleen een telefonische tolk ingezet mag worden. Er kan gekozen worden voor een ad-hoc tolk, of bij schaarse talen voor een gereserveerde telefonische tolk. Tolken op locatie worden niet vergoed vanuit deze regeling.
COA-zorgnummer: je dient het tiencijferige COA-zorgnummer (zorgverzekeringsnummer) door te geven. Dit COA-zorgnummer begint altijd met de cijfers: 9010 of 9030.
Tolk inzetten voor Oekraïense ontheemden
Binnen deze regeling kan er kosteloos een tolk worden ingezet voor Oekraïense ontheemden. Hierbij zijn een aantal aandachtspunten van belang:
- Talen: onder deze regeling vallen Oekraïens, Russisch en International Sign Language (gebarentaal).
- Telefonische tolk: het uitgangspunt is dat er een telefonische tolk wordt ingezet.
- Tolk op locatie: als er sprake is van een complexe behandeling en/of een crisissituatie is het ook mogelijk om gebruik te maken van een tolk op locatie.
Tijdens het aanvraagproces is het belangrijk om aan te geven om wat voor situatie het gaat.
Standaard dienstverlening
Heeft de client geen COA-zorgnummer of betreft het geen Oekraïense ontheemde? Kies dan voor ‘standaard dienstverlening’. Voor huisartsen in de regio Brabant worden de tolkenkosten dan vergoed worden via het Achterstandsfonds Zuidwest Nederland.
- U belt met Global Talk 088 – 2 555 222 of gebruik de TolkenTelefoonApp
- Volg de instructies in bovenstaand schema en alleen als het om een overige anderstalige gaat geeft u relatiecode 317757 (of FAWZN) door.
- U geeft dan op verzoek van de medewerker de volgende informatie door:
- Voorletters en achternaam van de huisarts voor wie de tolkdienst wordt gevraagd.
- Postcode + huisnummer praktijkadres
Nieuws
In een bijeenkomst speciaal voor aios vertellen verschillende huisartsen over hun persoonlijke ervaringen in het vak.
Op donderdag 9 januari trotseerden ruim 40 Limburgse huisartsen de sneeuw om de LHV-nieuwjaarsbijeenkomst in Maastricht bij te wonen.
Vanaf 13 januari 2025 verzorgt Global Talk namelijk ook de tolken voor asielzoekers met een COA-zorgnummer binnen de zorgsector. Dit