Spring naar content

Overdracht patiëntendossiers wordt merkbaar beter

Nog dit najaar zorgen alle HIS-leveranciers ervoor dat correspondentie bij het overzetten van patiëntendossiers naar een andere huisartsenpraktijk, beter in het nieuwe patiëntendossier terecht komt. Dat is de uitkomst van een project dat we als LHV hebben opgezet. Daarnaast hebben we met de leveranciers afspraken gemaakt over het verbeteren van de gehele dossieroverdracht.

Het is voor veel huisartsen een frustratie: als een patiënt verhuist van de ene naar de andere huisartsenpraktijk, is het vaak lastig om de gegevens van die patiënt zodanig over te zetten dat het dossier compleet is én daarna ook nog bruikbaar is voor verder gebruik door de nieuwe huisarts.

Vaak bent u als huisarts een tijd bezig om alle gegevens van een nieuwe patiënt over te zetten naar uw eigen systeem. Het lastigste onderdeel is correspondentie: vaak 1 grote brij aan brieven die u zelf op de goede plek in het HIS moet zetten. Dat komt doordat de systemen van HIS-leveranciers niet goed op elkaar aansluiten. Typisch een administratieve handeling die zonde van de tijd is en de patiëntveiligheid niet ten goede komt.

Onder regie van LHV nog dit najaar resultaat

Al jaren wordt er gesproken over mogelijke oplossingen voor dit probleem, maar er werd te weinig  echte en snelle vooruitgang geboekt. Daarom hebben we als LHV op dit onderwerp de regie gepakt en zijn we met alle betrokken partijen (leveranciers en huisartsenorganisaties) concrete afspraken gaan maken. We willen een snelle oplossing voor het probleem met het overzetten van de correspondentie, terwijl er gewerkt wordt aan een duurzame langetermijnoplossing voor het verbeteren van de gehele dossieroverdracht.

Die inzet heeft nu geleid tot een belangrijke stap: alle leveranciers hebben toegezegd dat de wijze van overdragen en importeren van correspondentie te harmoniseren. Nog dit najaar 2022 voeren de leveranciers de noodzakelijke aanpassingen in hun systemen door. Als huisarts gaat u dat uiterlijk in het eerste kwartaal van 2023 merken.

Convenant gesloten over korte- en langetermijnverbeteringen

Daarnaast hebben we als huisartsenorganisaties en leveranciers ook langetermijnafspraken gemaakt: we stoppen niet bij deze eerste actie, maar gaan de gehele dossieroverdracht verbeteren.

Met een ondertekening van een convenant op 6 oktober 2022 hebben we deze afspraken formeel vastgelegd en laten alle partijen zien dat ze zich hiervoor gaan inzetten. De ondertekenaars van dit convenant zijn naast de LHV: de gebruikersverenigingen via NedHIS, leverancierskoepel NedXis, de individuele HIS-leveranciers, ION en VZVZ.

Guus Jaspar, huisarts en bestuurslid LHV: “Ik ben erg blij met de stap die nu wordt gezet. De problemen met dossieroverdracht zijn een dagelijkse ergernis voor veel huisartsen. Met name de correspondentie die niet goed meekomt bij het overzetten van het dossier geeft ons veel extra werk in de praktijk en brengt risico’s met zich mee van een incompleet beeld van de patiënt. Het verhuisdossier is een veel groter project dan alleen de correspondentie. Nu zetten we een mooie eerste stap op dit onderdeel waar onder huisartsen veel behoefte aan is. En we blijven ons ervoor inzetten dat uiteindelijk de gehele dossieroverdracht significant verbetert.”

Nieuws

Mitz is de online toestemmingsvoorziening waarin patiënten zelf hun toestemmingskeuzes voor gegevensuitwisseling vastleggen en beheren. Alle zorgaanbieders in Nederland kunnen

95% van de huisartsenpraktijken zijn via het programma OPEN klaar voor de wettelijke verplichting om medicatievoorschriften te ontsluiten met een

Heb jij meegedaan aan OPEN in de periode van 2019 t/m 2022? Dan heb je waarschijnlijk recht op compensatie van