Spoedgeval? Zo kies je de juiste zorg
Afgelopen voorjaar zijn we samen met andere partijen in de spoedzorg gestart met publiekscommunicatie. Via een toolkit met middelen die we verspreiden via partner organisaties, beroepsgroepen en media ondersteunen we mensen bij de afweging om de juiste, beschikbare spoedzorg te kiezen zodat zij beter en sneller zijn geholpen. De toolkit is al veelvuldig gedownload, verspreid en ingezet. Dat is een goede start, maar met een eenmalige campagne zijn we er niet. Daarom vragen we nu nogmaals aandacht voor een nog brede inzet van de toolkit.
Nu het snotter- en hoestseizoen weer is aangebroken en daarmee de druk op de spoedzorg in de wintermaanden weer toeneemt, is dit een goed moment om de middelen weer top of mind te krijgen en ze (nogmaals) te verspreiden. De boodschap wordt ondersteund door gecoördineerde berichtgeving op de sociaal mediakanalen van partijen in de spoedzorg en van de overheid. We roepen jullie op om hiervan vooral gebruik te maken en de communicatieboodschappen en -middelen te delen/te verspreiden zodat zoveel mogelijk Nederlanders worden bereikt.
De juiste instroom in de spoedzorg
Met de inzet van de toolkit en de publiekscampagne informeren we mensen hoe zij op een eenvoudige manier een zo passend mogelijk antwoord bij hun spoedzorgvraag kunnen vinden. In een aantal situaties is het bijvoorbeeld sneller om eerst informatie op thuisarts.nl te raadplegen. In andere gevallen is het beter/zinvoller om de volgende werkdag een afspraak te maken bij de eigen huisarts. Patiënten zijn zo beter en/of sneller geholpen. De juiste instroom in de spoedzorg voorkomt bij spoed onnodig (lang) wachten en het houdt de spoedzorg toegankelijker voor de urgente spoedgevallen.
De toolkit
Voor zorgprofessionals in de (spoed) zorg, maar ook voor zorgverzekeraars, kinderdagverblijven, GGD en overal waar veel mensen komen is er de toolkit. Voor elke organisatie en voor elke plek zit er in de toolkit bruikbare middelen: teksten voor websites, posters, flyers, animaties en verschillende afbeeldingen voor websites en social media. Zo komt de boodschap: “Spoedgeval? Zo kies je de juiste zorg’ bij zoveel mogelijk mensen terecht.
De middelen richten zich op de volgende elementen:
Help jij mee? Download dan nu de toolkit en zet de middelen in!
De toolkit is ontwikkeld door de huisartsen (LHV), de huisartsenspoedposten (InEen), de ambulancesector (Ambulancezorg Nederland) en de spoedeisende hulp artsen (NVSHA) en het ministerie van VWS.
Lees meer
Alles over ANW lees je in ons thema.
Nieuws
Afgelopen voorjaar zijn we samen met andere partijen in de spoedzorg gestart met publiekscommunicatie. Via een toolkit met middelen die
Er waren eind vorig jaar veel vragen van waarnemers over de aansluitovereenkomst met de HAP. Cruciale vraag was of een
Als LHV kunnen we ons niet vinden in de plannen van minister Kuipers voor vergaande centralisering van de acute zorg.