Administratieve lasten verminderen
De hoeveelheid administratie in de huisartsenzorg is hoog en dat gaat ten koste van de tijd voor patiëntencontact. Het terugdringen ervan is een continu en soms hardnekkig proces. Op deze pagina vertellen we wat we voor je doen om deze lasten te verminderen.
Verzet tegen de Wtza
Als LHV vragen wij al sinds 2017 aandacht voor administratieve lasten die de invoering van de Wtza met zich heeft meegebracht. En met succes. Door een wetswijzing is de jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders teruggebracht tot enkele vragen en zal de getalsgrens voor intern toezicht worden verhoogd van 25 naar 50 medewerkers.
Dit is wat wij doen om het aantal controle- en verantwoordingseisen te verminderen, de administratieve lastendruk te verlagen en nieuwe onnodige afspraken te voorkomen:
1. Afspraken om administratieve lasten te verminderen
We maken afspraken tussen huisartsenorganisaties, zorgverzekeraars en overheid om controle- en verantwoordingseisen en administratieve lasten te verminderen. Het nakomen van deze afspraken monitoren we via de werkgroep Bureaucratie en Administratieve Lasten.
Resultaat als voorbeeld: Groot aantal formulieren geschrapt |
2. Regeldruk aanpakken
We maken afspraken om regeldruk bij huisartsen aan te pakken via [Ont]Regel de Zorg. Dit is een initiatief voor de hele zorg van het ministerie van VWS. We brengen huisartsencasuïstiek in en geven signalen vanuit onze achterban. Sinds maart 2024 zijn wij aangesloten bij de Regiegroep Aanpak Regeldruk vanuit het IZA.
Resultaten als voorbeeld: 1. Helder overzicht verwijsafspraken medisch-specialistische zorg 2. Factsheet Afspraken over tussentijdse (na)controles door medisch specialist en huisarts |
3. Verantwoordingseisen en administratieve lasten uit wet- en regelgeving voorkomen
We proberen nieuwe administratieve lasten te voorkomen door consultatie en reactie op (nieuwe) wet- en regelgeving én het actief monitoren van de impact van nieuwe wetgeving en dit aankaarten als lasten blijken toe te nemen. We trekken hiervoor waar nodig samen op met andere partijen en zo mogelijk met de Autoriteit Toetsing Regeldruk (ATR).
Omdat veel eerstelijnsorganisaties dezelfde regeldruk ervaren, hebben we onze krachten gebundeld en ons verenigd in de EerstelijnsCoalitie (ELC). Deze coalitie bestaat uit negen eerstelijnsorganisaties (KNMP, KNMT, KNOV, LHV, LVVP, PPN, NVM, NVvP en ONT).
Resultaten als voorbeeld: 1. Eerste Kamer stemt in met lichter regime jaarverantwoording 2. Getalsgrens intern toezicht verhoogd naar 50 |
4. Samenhang met andere sectoren
We zijn alert op administratieve lasten die samenhangen met andere zorgsectoren en zorgverleners. We bespreken onnodige taken met betrokken brancheverenigingen en spreken hen aan op hun gedrag als zij een oneigenlijk beroep op de huisarts doen.
Resultaat als voorbeeld: Minder verwijzingen van huisartsen nodig door afspraken in de ggz |
Wat hebben we bereikt
Lichtere jaarverantwoording voor micro-aanbieders
Door een wetswijziging geldt vanaf 1 januari 2025 voor microzorgaanbieders een lichtere verantwoording. Dit betekent dat zij maar enkele vragen hoeven te beantwoorden over de identiteit, het aantal zorgverleners en het aantal patiënten. Micro-aanbieders hoeven geen toelichting te geven op hun financiële verantwoording en geen bestuursverslag en accountantsverklaring aan te leveren.
Intern Toezicht pas verplicht bij meer dan 50 zorgmedewerkers
Mede dankzij het pleidooi van de ELC voor een hogere getalsgrens, heeft de minister besloten de norm voor de Wtza-verplichting om intern toezicht in te richten te verhogen van 25 naar 50 zorgverleners. Deze wijziging gaat naar verwachting per 1 juli 2025 in.
Traject Het Roer Gaat Om
In het traject Het Roer Gaat Om (HRGO) is de werkgroep Bureaucratie & Administratieve lasten gestart. Er zitten vertegenwoordigers van ZN, NZa, VWS, VPH en LHV in deze werkgroep. In deze werkgroep zijn succesvol afspraken gemaakt voor minder administratieve lasten rond:
- Het voorschrijven van genees- en hulpmiddelen (bijv. geen formulieren voor speciale voeding en dieetpreparaten)
- Verwijzingen (bijv. geen herhaalverwijzing bij doorlopende behandeling door specialist)
- Declaratieverkeer (bijv. mogelijk maken meerdere declaraties op 1 dag)
[Ont]Regel de Zorg
In het kader van [Ont]Regel de Zorg zijn verschillende formulieren voor het vergoeden van zorg aan onverzekerden vereenvoudigd.
- Formulieren voor het vergoeden van zorg aan onverzekerden vereenvoudigd
- NHG-praktijkaccreditering vereenvoudigd naar 1 keer per 3 jaar
- Geen verklaringen voor verantwoorden vergoedingen uit aanvullend pakket
- Geen uitvoeringsverzoeken voor risicovolle handelingen
Welke administratie en regels zijn niet meer nodig in de huisartsenzorg? Bekijk de infographic [Ont]regeld in de huisartsenzorg.
Lees verder op [Ont]Regel de Zorg – onderdeel huisartsen

Peiling LHV: administratieve lasten blijven toenemen
Vier op de vijf huisartsen besteedt meer tijd aan administratie dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit een peiling van de Landelijk Huisartsen Vereniging onder haar leden. Een meerderheid van de huisartsen besteedt meer dan een dag per week aan administratieve verplichtingen. Eén hele dag die zij niet kunnen besteden aan patiëntenzorg.
Zelf melden?
Vragen of meldingen over administratieve lasten? Laat het weten aan het ministerie van VWS via aanpakregeldruk@minvws.nl. Je kunt ook contact opnemen met de LHV via onze beleidsmedewerker Joelle van Pelt, dan nemen wij jouw vraag mee in onze overleggen met het ministerie.


Opkomen voor belangen
Deze pagina is onderdeel van onze pagina over belangenbehartiging. Naast adviseur en dienstverlener zijn we vooral belangenbehartiger van alle huisartsen in Nederland. We komen op voor goed bereikbare en beschikbare huisartsenzorg.