Wet Toetreding Zorgaanbieders (Wtza)
De Wtza regelt aan welke eisen zorgaanbieders moeten voldoen voordat ze zorg mogen verlenen. Op deze pagina leggen we uit wat deze wet voor jou als huisarts betekent.
De Wtza is in 2022 ingegaan. Als LHV hebben wij onze zorgen geuit over de toename van administratieve lasten die de invoering van de Wtza met zich meebrengt, direct vanaf de eerste aankondiging van de wet. Mede door onze inspanningen is daarom met ingang van 1 januari 2025 de verplichting tot het indienen van een jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders teruggebracht tot enkele vragen. Ook is de grens voor intern toezicht verhoogd naar 50 zorgverleners. Deze wijziging gaat naar verwachting vanaf 1 juli 2025 van kracht.
Eisen Wtza
De Wtza stelt de volgende eisen aan zorgaanbieders.
Alle huisartsenpraktijken en waarnemende huisartsen zijn verplicht zich aan te melden als zij een nieuwe praktijk beginnen, starten als zelfstandige of als er iets verandert aan de rechtsvorm van de prakijk. Huisartsen in loondienst hoeven niet aan de meldplicht te voldoen. Gepensioneerde huisartsen die nog incidenteel werken als huisarts vallen wel onder de meldplicht.
Je kunt je aanmelden via de site www.toetredingzorgaanbieders.nl. Let op: bij aanmelding is eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 2+ vereist.
Alle huisartsenpraktijken zijn verplicht jaarlijks een openbare jaarverantwoording aan te leveren. De overheid wil hiermee meer transparantie bewerkstellingen over de besteding van zorggelden. Je levert de jaarverantwoording aan via DigiMV.
De pauzeknop is vanaf 1 januari 2025 niet meer van toepassing. Dat betekent dat alle huisartsenpraktijken voor 1 juni 2025 een jaarverantwoording over 2024 moeten aanleveren.
Wel worden per 1 januari 2025 ook micro-zorgaanbieders onderscheiden, hier vallen de meeste huisartsenpraktijken onder. Voor deze zorgaanbieders geldt een lichtere verantwoording. Zo hoeven micro-aanbieders geen toelichting te geven op hun financiële verantwoording, geen bestuursverslag en geen accountantsverklaring aan te leveren. Ook hoeven zij maar enkele vragen te beantwoorden.
Je bent een micro-zorgaanbieder als je 2 opeenvolgende boekjaren hebt voldaan aan minimaal 2 van de 3 eisen:
- Balanstotaal van maximaal 450.000 euro;
- Netto-omzet van maximaal 900.000 euro;
- Maximaal 10 fte medewerkers in loondienst (zzp’ers (bijv. waarnemers) worden niet meegeteld).
Op de site jaarverantwoording zorg vind je alle informatie over het aanleveren van de jaarverantwoording. Ook vind je hier handreikingen, veelgestelde vragen en infographics.
Nieuwe zorgaanbieders, die gaan starten vanaf 1 januari 2025, moeten een toelatingsvergunning aanvragen als zij met 2 of meer personen zorg verlenen. Bestaande zorgaanbieders krijgen automatisch een vergunning, tenzij onder de vorige wettelijke regeling onverhoopt geen toelatingsvergunning had aangevraagd terwijl dat wel had gemoeten, namelijk bij 11 zorgaanbieders of meer. Vraag dan zo snel mogelijk alsnog een vergunning aan.
De toelatingsvergunning kun je aanvragen via de site www.toetredingzorgaanbieders.nl. Let op: doe dit op tijd. Zonder vergunning krijg je geen praktijk AGB-code, en kun je dus niet declareren.
Hoe bepaal je het aantal zorgverleners in een praktijk?
- Alleen zorgverleners tellen mee (praktijkmanagers, administratief medewerkers en schoonmakers, etc. niet). BIG-registratie doet niet ter zake. Ook de juridische grondslag waarop iemand werkzaam is (werknemer, zzp’er etc.) is niet van belang.
- Zorgverleners die formeel werkzaam zijn bij een onderaannemer, moeten worden meegeteld bij de hoofdaannemer.
- Vrijwilligers, stagiairs en zorgverleners die uitsluitend wmo-ondersteuning of alleen jeugdhulp verlenen (bijvoorbeeld POH-Jeugd GGZ die volledig door gemeente wordt gefinancierd), tellen niet mee.
- Personen die slechts zeer incidenteel zorg verlenen, zoals vrijwilligers, stagiairs en coassistenten, tellen niet mee. Wanneer structureel stageplaatsen worden aangeboden moet dit echter wel worden meegenomen in de telling. Ook bbl-medewerkers tel je mee.
Wanneer er meer dan 25 zorgverleners werkzaam zijn in je praktijk bent je verplicht om een interne onafhankelijke toezichthouder aan te stellen. Hierbij kun je denken aan een raad van toezicht of raad van commissarissen.
In juni 2024 heeft toemalig minister Helder besloten de grens voor de verplichting intern toezicht in te richten te verhogen naar 50 zorgverleners. Hiervoor is een wetswijziging nodig die naar verwachting ingaat per 1 juli 2025. Tot die tijd zijn praktijken met meer dan 25 zorgverleners in principe verplicht tot het inrichten van intern toezicht.
Op de website van de Nederlandse Vereniging voor Toezichthouders in Zorg en welzijn (NVTZ) kun je informatie vinden over het inrichten van intern toezicht. Ook vind je hier een modelreglement voor maatschappen.
Onder het inrichten van een bestuursstructuur valt ook de verplichting een cliëntenraad in te richten bij praktijken met meer dan 25 medewerkers. Meer informatie hierover vind je op onze pagina Cliëntenraad voor grote praktijken.
Hoe bepaal je het aantal zorgverleners in een praktijk?
- Alleen zorgverleners tellen mee (praktijkmanagers, administratief medewerkers en schoonmakers, etc. niet). BIG-registratie doet niet ter zake. Ook de juridische grondslag waarop iemand werkzaam is (werknemer, zzp’er etc.) is niet van belang.
- Zorgverleners die formeel werkzaam zijn bij een onderaannemer, moeten worden meegeteld bij de hoofdaannemer.
- Vrijwilligers, stagiairs en zorgverleners die uitsluitend wmo-ondersteuning of alleen jeugdhulp verlenen (bijvoorbeeld POH-Jeugd GGZ die volledig door gemeente wordt gefinancierd), tellen niet mee.
- Personen die slechts zeer incidenteel zorg verlenen, zoals vrijwilligers, stagiairs en coassistenten, tellen niet mee. Wanneer structureel stageplaatsen worden aangeboden moet dit echter wel worden meegenomen in de telling. Ook bbl-medewerkers tel je mee.
LHV-handleiding en e-learning Wtza
Wil je weten waaraan je precies moet voldoen? En op welke manier je dat kunt regelen? In de LHV handleiding Wtza zie je precies welke acties voor jou gelden. Of volg de LHV e-learning Wtza.
Toezicht op naleving Wtza
De NZa houdt toezicht op de naleving van de Wtza en richt zich hierin met name op de jaarverantwoording. Wanneer een zorgaanbieder niet voldoet aan de wettelijke verplichting jaarverantwoording, kan de NZa een last onder dwangsom opleggen.
Daarnaast dien je te voldoen aan de Wtza om in aanmerking te komen voor een vergunning. Zonder vergunning kun je niet declareren.
Verzet tegen lastenverzwaring
Als LHV hebben wij vanaf de aankondiging van de Wtza aandacht gevraagd voor de lastenverzwaring die de Wtza-vereisten met zich meebrengen. Mede dankzij onze inspanningen zijn de Wtza-verplichtingen voor de jaarverantwoording en intern toezicht aangepast.
We blijven alert op de impact van de stapeling van administratieve lasten, ook van wetgeving buiten de Wtza. Zo zullen wij het komende jaar de invoering van de Wet Integere bedrijfsvoering (Wibz) nauwgezet volgen. Dit doen wij samen met 7 andere partijen in de Eerstelijnscoalitie.
Als vertegenwoordiger van de huisartsen hebben we het verminderen van administratieve lasten al jaren hoog op de politieke agenda staan.
Eén op de drie huisartsen is een derde van zijn tijd kwijt aan administratieve handelingen. Negen op de tien huisartsen
Verlaging van de regeldruk en administratieve lasten is een speerpunt in het Integraal Zorgakkoord (IZA). Toch legt de nieuwe Wet
Welke stappen hebben wij gezet?
Een blik terug in de tijd. Sinds 2017 ondernemen wij al actie tegen de extra administratieve lasten die de Wtza voor de huisarts met zich meebrengt. Wat is er in die jaren gebeurd?
Nieuws
Vanaf 1 januari 2025 is de pauzeknop niet meer van toepassing voor de openbare jaarverantwoordingsplicht. Ook gaat vanaf deze datum
De LHV is verheugd over de voorgenomen verhoging van de getalsgrens voor intern toezicht. In onze reactie op de internetconsultatie
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft aangegeven af te zien van een aanvullende vragenlijst bij de jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders. Dit betekent
Meer weten?
Heb je meer vragen over de Wtza? Onze juristen staan je graag te woord.