Spring naar content

Zelfstandigenbeleid (wet DBA)

De overheid wil schijnzelfstandigheid en oneerlijke concurrentie voorkomen, ook in de huisartsenzorg. Hieronder lees je via welke wetgeving (DBA en Vbar) ze dit willen regelen en wat dit voor jou als huisarts betekent.

Wet DBA en wet Vbar

In 2016 is de Wet Deregulering beoordeling arbeidsrelatie (Wet DBA) ingevoerd. Deze wet moest schijnzelfstandigheid voorkomen. De wet bracht echter niet de duidelijkheid die nodig was en leverde vanaf het begin veel onrust op. Daarom is opdrachtgevers en de zelfstandigen een overgangsperiode geboden, het zogenaamde handhavingsmoratorium. Dit moratorium wordt per 1 januari opgeheven (zie hieronder).

Omdat de wet DBA niet de duidelijkheid en rust heeft gebracht die nodig was, is er een nieuwe wet in voorbereiding, de wet Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (Vbar). Deze wet moet – meer dan de wet DBA – duidelijkheid geven over wanneer er sprake is van een arbeidsrelatie en wanneer niet. Daarvoor biedt de wet een toetsingskader om te beoordelen wanneer er sprake is van werknemerschap en wanneer van werk als zelfstandige. Het wetsvoorstel treedt naar verwachting per 1 januari 2026 in werking. Tot die tijd blijft de wet DBA van kracht.

Lees hier onze reactie op de internetconsultatie wet Vbar

Handhaving schijnzelfstandigheid

Per 1 januari 2025 komt er een einde aan het handhavingsmoratorium. In de praktijk betekent dit dat de Belastingdienst tijdens controles werkgevers naheffingen voor sociale premies kan opleggen als er binnen bedrijven en organisaties sprake is van schijnzelfstandigheid. Zelfstandigen raken bij constatering van schijnzelfstandigheid met terugwerkende kracht hun zelfstandigenaftrek kwijt. Tot 1 januari 2025 geeft de Belastingdienst nog eerst een aanwijzing/waarschuwing, na 1 januari 2025 kan er direct teruggevorderd worden.

Naheffingen kunnen tot maximaal 5 jaar terug worden opgelegd. Er kan niet verder terug worden gecorrigeerd dan tot 1 januari 2025, de datum van de opheffing.

Q&A Handhaving schijnzelfstandigheid

Wil jij weten wat de handhaving precies inhoudt voor jou? In de Q&A beantwoorden we een aantal veelgestelde vragen over dit onderwerp. Zoals over het gebruik  van de modelcontracten; de criteria van de Belastingdienst bij de handhaving, gevolgen voor de AOV-verzekering en alternatieve werkvormen.

Download de Q&A

Wat betekent dit voor jou als huisarts?

Om zo min mogelijk risico te lopen op naheffingen als gevolg van de opheffing van het handhavingsmoratorium adviseren we je het volgende:

  • Werk daadwerkelijk zoals vastgelegd in de modelovereenkomst. Controleer of de wijze van uitvoering van de overeenkomst in overeenstemming is met de daarin opgenomen afspraken, dat met de juiste versie van de overeenkomst wordt gewerkt en er in de dagelijkse uitvoering geen regels of verplichtingen worden opgelegd die eigenlijk alleen van toepassing zijn op werknemers. De Belastingdienst beoordeelt altijd de feitelijke manier van werken.
  • Ga met ondersteunend personeel geen zzp-constructie aan. Voor deze medewerkers zijn er geen goedgekeurde modelovereenkomsten beschikbaar.
  • Volg de ontwikkelingen en bespreek regelmatig met elkaar of jullie jullie samenwerking op bestaande basis kunnen voortzetten of dat jullie samenwerking op een andere manier geregeld moet worden.

Gebruik modelovereenkomsten

De Belastingdienst gaat geen nieuwe modelovereenkomsten meer aan. Wel worden lopende modelovereenkomsten geëerbiedigd tot de einddatum van de overeenkomst. Dit betekent voor de huisartsenzorg:

  • De modelovereenkomsten voor duurwaarneming en voor incidentele waarneming kunnen gebruikt blijven worden tot 30 september 2026.
  • De modelovereenkomst voor praktijkmedewerking is geldig tot oktober 2025.
  • De modelovereenkomst voor POH-GGZ is niet meer te gebruiken. Deze is ingetrokken door de Belastingdienst.

Let op. De Belastingdienst beoordeelt altijd de feitelijke manier van werken. Werk dus daadwerkelijk zoals vastgelegd in de modelovereenkomst.

Wat doet de LHV?

We verkennen met de Belastingdienst en VWS op welke wijze ook na 2025 nog als zzp-er kan worden gewerkt. Hierbij vragen we nadrukkelijk aandacht voor de specifieke situatie in de (huisartsen)zorg, waarbij inzet van waarnemers bij ziek, piek en uniek onontbeerlijk is voor de continuïteit van zorg. We voeren gesprekken over verschillende casussen waarbij waarnemers worden ingezet.

Naar alle waarschijnlijkheid zal de Belastingdienst het vaste waarnemen, voor een langere periode in één praktijk, zien als schijnzelfstandigheid. Het is dus belangrijk om in zulke situaties als praktijkhouder en waarnemer met elkaar in gesprek te gaan over een andere werkvorm.

Let op: Dit hoeft niet direct per 1 januari 2025 geregeld te zijn, de modelovereenkomsten zijn nog even geldig (zie bij gebruik modelovereenkomsten).

LHV Keuzewijzers en scenario’s

Wil je kijken wat er naast waarneming nog meer mogelijk is aan samenwerkingsvormen? In onze keuzewijzers lees je welke juridische samenwerkingsvormen en alternatieven je hebt als waarnemer en praktijkhouder. Om je inzicht te geven in de financiële implicaties hebben we ook drie scenario’s laten uitwerken.

Scenario’s

In de scenario’s kan je zien wat het verschil is in besteedbaar inkomen bij werken in loondienst versus werken als waarnemer. Hetzelfde is gedaan voor de loonkosten die de praktijkhouder heeft voor een werknemer in werkdienst versus de inhuur van een zelfstandige.

  1. Salarisschaal 1 versus  waarneem-uurloon € 70,-
  2. Salarisschaal 4 versus  waarneem-uurloon € 75,-
  3. Salarisschaal 9 versus  waarneem-uurloon € 80,-

De keuzewijzers en handreikingen zullen op korte termijn nog worden aangepast op de actuele ontwikkelingen rond DBA/opheffen handhavingsmoratorium en op de nieuwe CAO Huisartsen in loondienst. De algemene
strekking van de documenten blijft hetzelfde.

Andere hulpmiddelen

Memo Toetsing arbeidsrelatie waarnemer
In dit memo lees je waar je als praktijkhouder én waarnemer rekening mee moet houden bij de samenwerking. Zodat je voor jouw persoonlijke situatie uw eigen afweging kunt maken.

>> naar memo

Terugkijken webinar
Op 17 oktober organiseerde de LHV  een webinar over zelfstandigenbeleid. Als LHV-lid kun je het webinar terugkijken.

Tijdpad

1 februari 2016

Invoering door de Belastingdienst goedgekeurdee modelcontracten

1 april 2017

Oproep LHV de duur van waarneemcontracten niet te beperken

Korte en lange waarneming is belangrijk voor continuïteit en kwaliteit van de zorg

1 juni 2018

Brief aan Tweede Kamer over bijzondere positie van zzp’ers in de huisartsenzorg

1 januari 2019

Instelling handhavings-moratorium tot 2021

1 augustus 2019

Gesprek met Directeur Arbeidsverhoudingen SWZ.

Opnieuw zorgen geuit, met name over opdracht langer dan een jaar

1 november 2020

Specifieke zorgbrede evaluatie webmodule, op verzoek van LHV

1 september 2021

Introductie webmodule uitgesteld

1 oktober 2022

Stappenplan om te komen tot duidelijkheid over regelgeving

16 december 2022

Kamerbrief over werken als zelfstandige

Lees de brief hier

21 november 2023

Onze reactie op de internetconsultatie Wet VBar

Lees onze reactie hier

5 september 2024

Inbreng ronde tafel zelfstandigenbeleid: behoud flexibele schil voor ziek, piek en uniek

Bekijk de inbreng hier

12 september 2024

Modelovereenkomsten tot 2026 geldig

Lees het nieuwsbericht hier

1 januari 2025

Einde Handhavingsmoratorium DBA

Nieuws

De Belastingdienst zal in 2025 nog geen boetes uitdelen aan werkgevers die nog werken met schijnzelfstandigen. Wel kunnen sociale premies

Dat is de kern van de inbreng van LHV en InEen voor het commissiedebat Arbeidsmarkt in de zorg van 19

Hoe wil jij (samen)werken in de toekomst? Om je te helpen bij deze afweging publiceerden we vorige week drie scenario’s.

Meer weten?